7 Tips Berkesan Melupakan Orang Yang Kita Sayang Dalam Tempoh Singkat

Saya Ita | 7:01 AM |

Disampaikan oleh Saya Ita



Melupakan seseorang yang kita sayang bukanlah mudah. Kadangkala hati kuat untuk melangkah pergi, kadangkala hati kita ingin terus hidup dalam kenangan.
Cinta. Bukan mudah melupakan orang yang kita cintai. Tapi kehidupan perlu diteruskan.
Ya, bercakap memang mudah. Tapi tak mustahil kan?
Saya juga seperti anda. Saya pernah mengalami cinta terputus di tengah jalan. Atas sebab tertentu, terpaksa berpisah. Lebih perit bila cinta tidak direstui.
Bukan mudah untuk membuat keputusan kerana kedua-duanya amat saya sayangi. Kehidupan amat perit saya rasakan. Ketika ingin melupakan, ada sahaja kenangan yang menggamit di jiwa.
Terdengar lagu itu, saya teringat dia. Terlihat tempat makan itu, teringat si dia. Aduh,perit sangat bila terpaksa melupakan orang yang kita sayang.
Tapi, saya terfikir sampai bila saya harus begini?
Saya berdoa padaNYA agar diberikan petunjuk. Ketika rindu padanya, saya mengadu pada DIA. Bukan mudah untuk memulihkan hati.
Suatu hari, saya bermuhasabah diri. Menempatkan diri saya pada diri orang lain.
Pada mulanya, saya tempatkan diri saya pada diri kedua ibu bapa saya. Mereka hanya inginkan yang terbaik. Memang sudah menjadi lumrah, ibu bapa inginkan yang terbaik buat anak-anaknya.
Walaupun saya terluka dengan keputusan ibu bapa saya, saya menerima dengan redha kerana redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa. Oleh itu, saya tidak mahu perhubungan saya tidak direstui oleh ibu bapa saya.
Kemudian, saya tempatkan diri saya pada dirinya. Saya faham dia tidak mahu saya tersepit untuk membuat keputusan. Dia tahu bukan mudah untuk saya membuat pilihan kerana kedua-duanya amat saya sayangi. Jadi,dia memilih untuk pergi supaya saya tidak derhaka kepada kedua ibu bapa saya.
Kemudian,saya berfikir pula bagi pihak diri saya. Mungkin saya terleka dengan nikmat cinta yang diberikan Allah, sayang saya padanya melebihi sayang saya kepada Allah.
Sebelum saya terus terleka dengan cinta, Allah menarik balik nikmat itu. Mungkin juga sekarang belum masa yang sesuai untuk saya bercinta. Insyaallah ,jika benar dia jodoh saya, satu hari nanti kami akan dipertemukan semula di waktu yang sesuai. Saya yakin Allah akan memberikan yang terbaik buat saya.
Oleh itu, bangkitlah kawan-kawan. Hilangnya cinta manusia bukan bermakna kita putus harapan untuk hidup. Pandanglah ia dari sudut positif. Kita pasti dapat menempuhi keperitan ini dengan baik.

 Beberapa Cara yang Saya Lakukan Semasa untuk Melupakan Orang Tersebut

1. Mohon kekuatan daripada Allah

Tips melupakan orang yang kita sayang ialah memohon kekuatan daripada Allah swt dalam menjalani kehidupan mendatang. Mohonlah Allah tunjukkan hikmah di sebalik perpisahan itu.
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia baik untukmu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan ia buruk untukmu. Allah maha Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.”
[2:216]

2. Perbanyakkan solat sunat dan bacalah Al-Quran

 “…..hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang.” [Surah Ar-Rad:Ayat 8]
Hati yang terluka perlukan ubat. Mintalah Allah ubatnya kerana Allah pemilik setiap hati manusia. Ingatilah Allah kerana dengan mengingati Allah, hati kita akan menjadi tenang.

3. Terimalah kenyataan

Perkara paling penting ialah diri kita perlu menerima kenyataan. Terimalah kenyataan bahawa perpisahan sudah terjadi dan masing-masing sudah mempunyai haluan sendiri.
Sentiasa ingatkan diri bahawa dia bukanlah yang terbaik untuk kita dan yakinlah kita akan menemui insan yang lebih baik. Percayalah pada ketentuan jodoh. Jika dia memang tercipta untuk kita, dia pasti kembali kan?
Redhalah dengan ketentuanNYA.

4. Buang segala perkara tentang dia

Perkara ini memang perit untuk dilakukan tetapi inilah cara terbaik untuk melupakan seseorang yang kita sayang.
Buanglah segala perkara tentang dia. Buang nombor telefonnya, block Facebook dan apa sahaja medium yang membolehkan anda berhubung dengannya.
Jika sayang untuk membuat hadiah pemberiannya, simpanlah di dalam satu kotak dan sorokkannya di tempat yang jauh dari pandangan anda.
Kuatkan diri anda supaya tidak menghubunginya.

5. Sibukkan diri

Sibukkan diri anda dengan kerja dan kawan-kawan. Luangkanlah masa dengan perkara yang anda minati. Jangan biarkan diri anda bersendirian kerana anda akan merasa sunyi lalu mengingati kenangan-kenangan lalu.

6. Hindari semua perkara tentang dia

Cuba hindarkan semua perkara yang mengingatkan kita pada si dia . Contohnya, jangan pergi ke tempat makan yang selalu kita pergi bersama si dia. Jangan dengar lagu yang berkaitan dengan si dia. Kalau terdengar,cepat-cepatlah tutup radio tu.

7. Ceritakan masalah kepada orang yang dipercayai

Ceritakanlah masalah anda ini kepada orang yang anda percayai. Mintalah nasihat daripadanya dan mintalah sokongan daripada rakan-rakan anda supaya membantu anda keluar daripada masalah ini.
Terakhir sekali,bantulah diri kita untuk keluar daripada kemelut ini. Jangan biarkan diri kita menderita kerana kenangan lalu. Buktikan padanya kita mampu hidup lebih baik tanpanya. Terimalah kenyataan dan percayalah luka itu akan pulih seiring waktu.
“Allah has already written the names of your spouses for you. What you need to work on is your relationship with Allah swt. HE will send her/him to you when you’re ready. It is only a matter of time”.

Kesimpulan

Hidup ini adalah satu perjalanan yang harus kita lalui dengan sungguh-sungguh.
Maka, tiada gunanya kita berlama-lama dalam duka. Duka yang bertahun hanya akan membuatkan kita buta akan banyak kebahagiaan yang disajikan Allah pada kita.
Mungkin Allah ingin mengajarkan nilai syukur, lalu ditimpakan kesusahan dan kesedihan. Mungkin Allah ingin mendidik hati kita dengan sabar, lalu Dia berikan ujian. Mungkin Allah ingin melatih rasa rendah diri lalu diberikan kegagalan.
Mungkin Allah ingin menguji  nilai cinta kita kepadaNya, lantas Dia memutuskan kita dengan cinta yang lain.
Tidak diberikan sesuatu itu dengan sia-sia.
Tidak dijadikan apa-apa pun tanpa sebab dan ibrah, yang pastinya membuatkan kita berasa kagum dan bersyukur pada suatu hari nanti :’)

sumber : akuIslam
TIPS/PANDUAN MELUPAKAN ORANG
CARA LUPAKAN BEKAS KEKASIH
JIKA DIA BUKAN JODOH ANDA

Panduan Jana Wang Di Rumah Untuk Wanita!
Tak tahu macam mana nak jual emas? Klik je sini!
Halalkah Rezeki Anda?
Pasangan Anda Merokok? Suruh dia baca ini!

KATA-KATA MOTIVASI ISLAM - TERBARU

Saya Ita | 6:21 AM |

Disampaikan oleh Saya Ita



Gambar oleh Saya Ita, Lokasi SP,Kedah

Allah selalu memberikan kelebihan disebalik kekurangan.. Allah selalu memberikan Kekuatan disebalik kelemahan..Kita MERANCANG. Allah juga MERANCANG..Akan tetapi sehebat apapun kita membuat perancangan,perancangan Allah adalah yang SEBAIK-BAIKNYA..
Ketika kita menginginkan sesuatu yang tak kunjung DIDAPATKAN. Maka Allah meminta kita untuk sabar MENUNGGU

-----------------------------------------------------------------------------------------------

“Ya Rahman, Ya Rahim..Engkau isikanlah hati ini dengan rasa kasih dan sayang dan bantulah aku dalam memilih tepat tangguk hati yang benar-benar untuk aku curahkan rasa kasih ini. Ajari aku ikhlas dalam setiap curahan pengorbanan kasih dan sayang ini. Amin Ya Rabbal Alamin"

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Marah itu memang mudah, tapi marah itu juga mampu membinasakan. Biasakan diri untuk terima dengan sabar, walaupun perit dan sakit. Mungkin itu hanya sedikit ujian yang ALLAH turunkan, masih banyak lagi ujian yang lebih berat insan lain rasakan. Tabahlah wahai hati, kuatkan semangatmu wahai jiwa. Mungkin ini akan dapat menghapuskan dosa-dosamu kerana lupa, leka dan jauh dariNYA. insyaALLAH.
Marah itu mudah,tapi sabar lebih indah.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jauhi sifat iri hati dan hasad dengki sesama kita. .cuba biasakan diri dengan menghargai orang lain. .

------------------------------------------------------------------------------------------------

Bila seorang yang Jahil menyampaikan ayat2 Allah.. Tidak perlu dipersoalkan dan tiada istilah Hipokrit kerana....
.
"Undzur Maa Qola, Wa Laa Tandzur Man Qola"
Dengarlah apa yang diucap , bukan melihat siapa yang berucap.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ketika kita sakit....
Allah tarik 3 perkara:
Allah tarik keceriaan wajah kita.
Allah tarik selera makan kita.
Allah tarik dosa kita.
Apabila sudah sembuh, Allah hantar 2 benda sahaja:
Allah hantar balik keceriaan wajah kita.
Allah hantar balik selera makan kita.
Tapi Allah TAK HANTAR BALIK dosa kita..
‪#‎Allahuakhbar‬ sayangnya Allah pada kita


-------------------------------------------------------------------------------------------------

Emosi negatif akan merugikan diri sendiri. .ia dapat menjadikan kita manusia yang lupa untuk bersyukur. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hadiah tak selalu terbungkus dengan cantik dan indah, kadang-kadang Allah membungkusnya dengan ujian dan masalah tapi di dalamnya ada terkandung hikmah dan barakah....

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Kebencian hanya merugikan
diri sendiri, Hati tanpa benci membentuk jiwa yang sabar dan tenang..


----------------------------------------------------------------------------------------------------

Apabila Gugur Sehelai Daun Yang Tertulis Namaku Dari Sepohon Pokok Dari Arash Allah, Maka Pergilah Aku Menghadap Ilahi. . 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Cintai BAHAGIA karena ia
membuatmu ceria, tapi cintai
juga SEDIH karena ia membuatmu dewasa..


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Respect people feelings! Even if
it doesn’t mean anything to you, it could mean everything to them.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Dalam islam, Tak ada istilah...
"Cermin diri dulu, Baru betulkan org lain"
Yg ada cuma
~perbaikilah diri kamu dan pada masa yang sama ajak la orang lain~

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Belajar untuk jangan salahkan orang lain ketika kita senang ramai temani dan ketika susah tiada siapa m'bantu. .tapi bersyukur,kerana melalui mereka Allah nak ajar kita berdikari dan jadi lebih dewasa. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Sering kali manusia hanya menghitung kesusahannya,tapi begitu sedikit brsyukur atas nikmat yg diberikan Allah SWT kepadanya. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jangan kerana kita tidak memiliki apa yang kita hajati kita terus melupakan nikmat Allah yang telah kita miliki. .

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semoga sedikit perkongsian kata-kata motivasi ini akan dapat meningkatkan semangat kita dalam menjalani kehidupan seharian kita, meningkatkan kecintaan kita kepada ALLAH dan RasulNYA dan menjadi hamba yang lebih istiqamah..in sha ALLAH..amin..

KATA-KATA MOTIVASI ISLAM
MOTIVASI ISLAM TERBARU
MOTIVASI ISLAM 2015
KATA-KATA SEMANGAT DIRI
KATA-KATA NASIHAT
KATA-KATA BUAT MUSLIMAH


JANA PENDAPATAN SAMPINGAN DI INSTAGRAM SEKARANG

CARA TINGKATKAN JUALAN DI FACEBOOK

Panduan Jana Wang Di Rumah Untuk Wanita!

Anak Terlalu Nakal? Klik Disini!

Hias Rumah - Jimat dan Mudah

Saya Ita | 10:46 AM |

Disampaikan oleh Saya Ita

As'salammualaikum dan salam sejahtera.

Memiliki sebuah kediaman yang selesa dengan hiasan yang cantik dan mengikut gaya semasa pastinya adalah idaman semua orang kan, lebih-lebih lagi para wanita yang memang tak dapat dipisahkan dengan dunia hias-menghias. Sesibuk apapun pasti akan memikirkan cara bagaimana untuk menghias rumah agar lebih cantik, sejuk mata memandang, lebih ceria dan pastinya mendapat pujian daripada sesiapa sahaja yang melihatnya.

Di bulan ramadhan ni, pasti dah ramai para isteri, anak, ibu , ayah dan suami sekali dah memikirkan cara bagaimana susunatur atau dekorasi rumah yang akan digunakan pada hari raya tahun ini. Dari memilih tema warna langsir, susun atur perabot lama atau baru jika memiliki perancangan untuk membeli perabot baru, pemilihan pasu bunga, lampu dan sebagainya.

Jika anda memiliki ruang tamu yang keluasannya agak terhad, gunakan warna-warna seperti krim, hijau muda, biru langit atau putih. Penggunaan warna-warna seperti ini akan menjadikan ruang tamu anda kelihatan lebih luas. Jangan gunakan warna yang gelap, bukan dilarang sama sekali tapi tidak digalakkan jika ruang tamu anda sangat terhad. Letakkan cermin pada ruang tamu, pastikan pencahayaan yang bagus, perabot yang bersesuaian dan gantungkan lukisan/artwork yang bersaiz besar adalah di antara tips menjadikan ruang tamu anda lebih luas, cantik dan selesa.

sumber: google
Sejuk jer tengok kan :)

Sebenarnya kita dapat menggunakan perabot atau hiasan yang sedia ada tanpa perlu mengeluarkan sejumlah wang yang agar besar jika ingin mengubahsuai rumah anda menjadi lebih cantik dari biasa.
Anda cuma memerlukan kreativiti dan panduan agar anda dapat mendekorasi rumah anda dengan bajet yang sangat minima.
Jika anda inginkan panduan dan lebih 50 tips dekorasi rumah yang lebih lengkap dan lebih menjimatkan, anda boleh kunjungi


semoga bermanfaat....selamat berdekorasi....
:)
raya nanti jemput la ita datang beraya kat rumah, sambil tu boleh tunjukkan hasilnya...



HIAS RUMAH SEMPENA HARI RAYA 2015
DEKORASI BAJET
CARA HIAS RUMAH MUDAH
CARA HIAS RUMAH JIMAT
TIPS MENGHIAS RUMAH
BAJET MENGHIAS RUMAH

Jangan Biarkan Hati Kita Penat Memberi Kasih dan Sayang, Walaupun Kita Seakan Tidak Dihargai & Dilupakan.

Saya Ita | 12:02 PM |

Disampaikan oleh Saya Ita

                       memberi kasih dan sayang itu kadangkala menyakitkan * Sick by Alephunky

Bila kita ditanya soal hati dan perasaan, ramai yang mengambil berat soalnya. Dan tak lain dan tak bukan pasti mereka yang bergelar wanita.
Mengapa harus begitu?
Tidakkah lelaki juga punya perasaan?
Benar, lelaki juga mempunyai perasaan. Mencintai, menyayangi, mengasihi, sama seperti apa yang wanita itu rasakan.
Tetapi mengapa semua perasaan itu kelihatan begitu ketara dalam diri seorang wanita?
Secara ironinya, setiap wanita dikurniakan rahim daripada Allah S.W.T.
Bukankah rahim itu bermaksud ‘sayang’?
Justeru itulah wanita lebih menunjukkan belas, kasih dan sayangnya.
Tidak kira kepada sesiapapun yang telah Allah gerakkan hatinya.
Mungkin kepada insan yang bergelar kekasih, kepada anak-anak dan mungkin juga kepada insan di sekelilingnya. Wahai wanita, teruslah menyayangi, teruslah mencintai dan teruslah meluaskan rasa kasihmu.
Tidak kira kepada sesiapapun yang engkau rasakan baik untukmu.
Kerana rasa kasih dan sayang yang engkau miliki itu adalah hadiah untukmu yang dikurniakan Allah buat insan disekelilingmu.

Bila kasih dan sayang kita diabaikan.

Ada satu ketika seorang wanita itu akan terasa terbeban dengan kasih dan sayang yang terkumpul di dada hanya kerana kasihnya tidak berbalas.
Dan mungkin kerana kasihnya dipersiakan oleh mereka yang tidak tahu menghargainya. Harus bagaimana?
Jika menyayangi itu menenangkan hatimu, maka mengapa harus berhenti?
  • Ada isteri yang terus menyayangi isi rumah tangganya dan sentiasa terus melaksanakan tanggungjawabnya, sungguhpun dirinya dan perasaannya selalu diabai suami.
  • Ada ibu yang terus mendoakan anaknya, sungguhpun anaknya selalu mengasingkannya.
  • Ada guru yang tetap mendidik dengan ikhlas sungguhpun dia tahu ada anak didiknya yang tidak lagi mahu mendengar suaranya.
Analoginya, jika kita berjalan di sebuah kota.
Ada seorang miskin di situ. Duduk bersila di celah-celah bangunan menadah meraih simpati. Lalu hadir seorang manusia yang penuh belas memberi bantuan kepada si miskin itu. Nah, apa yang engkau rasakan apabila melihat peristiwa itu?
Tidakkah engkau akan melihat baik kepada si pemberi itu? Percayalah, begitu juga kasih Allah.
Memberi itu tidak salah. Ketahuilah, setinggi-tinggi dan seindah indah pemberian itu adalah kasih dan sayangmu.

Sudah Terlalu Lelah Dalam Memberi Kasih dan Sayang

Akan tiba satu saat bila hati terasa lesu menabur sayang. Terasa hilang seluruh tenaga untuk membenih kasih. Lalu apa yang perlu aku lakukan?
Penat menyayangi mereka yang langsung tidak dapat melihat pengorbanan kasih yang selalu aku berikan!
Mengapa mereka terlalu buta?
Setiap yang datang pasti akan pergi juga. Imbas dirimu, lihatlah di mana pernah ada sayang yang diberikan kepadamu. Pernah ada kasih yang menenangkan hatimu.
Mungkin hari ini insan yang memberi sayang itu sudah tiada lagi. Dan dewasa inilah masanya untuk kau mencurahkan kasih sayangmu.
Usahlah terlalu kikir engkau terhadap rasa kasih dan sayangmu. Kerana rasa kasih dan sayang itu tidak akan pernah habis selagi diizinkan Allah.
Maka, ambil masa mu sedikit untuk mencurahkan sayangmu kepada mereka yang selayaknya.
Hubungilah dan ucapkan rasa rindumu kepada ibu ayah yang jauh di kampung, ucapkanlah sayangmu kepada teman sehidup dan sematimu, peluklah tubuh anak yang pernah ketika dahulu lahirnya memberi sebaris senyuman dibibirmu, genggamlah tangan mereka yang selalu ikhlas ada di sisi kita.
Tunduklah dan sujudlah kepada Dia yang tidak pernah lelah memberi segala-galanya yang kita perlukan.
Zahirkan sayangmu. Justeru engkau akan dilihat begitu mahal hanya kerana rendahnya hatimu yang sentiasa menyayangi.
“Ya Rahman, Ya Rahim..Engkau isikanlah hati ini dengan rasa kasih dan sayang dan bantulah aku dalam memilih tepat tangguk hati yang benar-benar untuk aku curahkan rasa kasih ini. Ajari aku ikhlas dalam setiap curahan pengorbanan kasih dan sayang ini.”
sumber : akuislam.com 


Saya Budak Praktikal

Saya Ita | 11:38 AM |

Disampaikan oleh Saya Ita

As'salammualaikum....salam jumaat reader...
Alhamdulillah...setelah dua tahun setengah bergelut dengan buku-buku akhirnya ita telah sampai kepada peringkat di mana ita menjalani latihan industri.. Ita buat LI di Kelantan gak..sebab nak buat kat Sabah pihak UTM tak kasi luar semenanjung bagi pelajar kolej kerjasama..jadi redha je la nak buat kat mana pun janji dapat praktikal..tak praktikal, tak grad..nanti tak grad tak boleh kerja..tak kerja nanti tak boleh kawin..hehehe...

Ita buat LI kat #ExcelPrinting Kota Bharu... sapa orang Kelantan tu mesti tau punya..mesti ingat ita nie budak grafik ke,multimedia ke kan..tak..bukan.. ita budak Management...macam Business Management tu..boleh bayang tak bila budak management tu masuk kat syarikat printing....

Alhamdulillah setakat nie kami dapat memberikan sumbangan tenaga kepada syarikat tu..secara tak langsung ia beri gambaran juga kepada kami bahawa perniagaan ni bukan benda main-main..kalau tak serius,tak konsisten dan tak ada sedikit pengetahuan jangan la dulu buka perniagaan..baik kerja dulu dengan orang supaya dapat gambaran macam mana perniagaan tu sebenarnya..bila dah cukup pengalaman barulah buka perniagaan disamping dah cukup modal...memang best jadi bos..tapi permulaan untuk jadi bos tu yang kita kena tau..bahawa perniagaan tu memerlukan pengurusan yang cukup rapi, teratur dan yang paling bagus kalau ada pengetahuan mengenai pengurusan..

Setakat tu inilah yang ita belajar selama 4 hari bekerja di syarikat Excel...terima kasih juga kepada semua staff yang layan kami dengan baik,bos pun baik...cuma bila masuk kilang tu agak serius la..sebab semua orang kan fokus dengan kerja.. nak tengok handphone pun cuma ada 3 masa..sebelum masuk kerja, masa rehat dan balik...betapa fokusnya kat situ.. tapi bagus..kerja siap cepat...tu baru produktif..elakkan pembaziran masa...

Cuma agak lama juga tempoh praktikal ita ni..5 bulan...ramai yang tanya agak terkejut juga bila kami bagitau bahawa tempoh praktikal kami 5 bulan..agak lama bagi mereka...dah peraturan cam tu...ikut je la,,,tapi ita rindu dah kat Sabah..rindu mak dan bapa ita..dah la cuti semester baru-baru nie tak balik sebab nak praktikal..inshaALLAH bulan 5 tahun ita akan balik....sabar Ita...tak lama lagi tu...

saya sebelah kana hujung..  :)
oye,result semester 5 dah keluar...alhamdulillah..masih lagi atas 3..tapi jatuh sikit dari semester 4...agak mengecewakan bagi ita...tapi ita turut gembira untuk kawan-kawan 1 kos..pointer diaorang menaik,,ramai yang dapat dekan..tahniah.... sem 5 ade subjek kira, ita nie lain sikit bila jumpa subjek kira...dan dari sem 1 subjek kira tak begitu membantu ita... selama ni subjek baca dan kemahiran yang banyak menolong ita...tapi masa semester lima tu subjek baca sikit mengganggu ita..mungkin sebab faktor usia...hehehe.. dah tua,tak boleh nak hafal sangat... ngade kan.. baru 25...belum 52... tapi tu la, kemampuan seseorang kan,berbeza-beza...ada yang suka hafal..ada yang suka kira..tapi ita suka kemahiran... dulu pun pelik gak,kenapa la boleh ambil kos yang banyak subjek kira dan baca..tapi tu la namanya ALLAH izin...mungkin itu untuk tambah pengetahuan..bukan setakan belajar untuk final...nak jadi pakar tu memang tak la,tapi untuk pengetahuan supaya tak la senang orang tipu kita buta-buta andai kita ada perniagaan sendiri....

Kat sini juga ita nak ucapkan tahniah kepada kawan ita yang bernama Hasniar binti Basri dan pasangannya..mereka telah selamat disatukan pada akhir bulan 11 kelmarin..semoga jadi keluarga yang bahagia di dunia dan akhirat..maaf tak dapat datang majlis awk..nak dekat praktikal masa tu..tak sempat nak balik... tahniah juga kepada adik dari satu ipt ita tapi berlainan kos..Fairus Najla..dah bertunang dah dia..semoga cepat-cepat naik pelamin..nak pi kedah gak tengok dia tunang..tapi...Allah tak izin...

Tak lama lagi akan berakhir tahun 2014...inshaALLAH..ertinya akan banyak soalan dari ramai orang kepada ita, bila nak kawin... inshaALLAH..kalau seru dah sampai dan orang yang Allah takdirkan menjadi jodoh ita tu dah ready jumpa mak bapa ita, ita akan umumkan..cewah..macam retis bakhang...hehe...

ok la...nanti-nanti ita sambung lagi...nak bersiap..nak pegi kawin...bukan ita kawin...tapi nak pegi kawin abg kepada adk satu ipt dan 1 kos ita belajar
..  :p

Nafsu lelaki ternaik tanpa sedar?

Saya Ita | 12:11 PM |

Disampaikan oleh Saya Ita

nafsu lelaki
Nafsu lelaki ternaik tanpa sedar? | Late! by fatimahzafira
Zaman sekarang ni, macam-macam benda yang tak pernah kita terfikir akan berlaku dah pun berlaku. Bukan sekali tapi berkali-kali.
Siapa sangka zaman sekarang datuk boleh tergoda dengan cucu sendiri? Bapa boleh terkam anak yang lahir dari rahim isteri sendiri? Pak guard yang dulu kita boleh harap, zaman sekarang berani memperkosa?
Apa mereka tak punya belas ihsan dengan darah daging sendiri ke sampai tegar berbuat kejam sampai macam tu sekali? Nafsu mereka ni dah melampau-lampau ke?
Hinggakan wanita menutup aurat pun tak terlepas daripada menjadi mangsa.
Hakikatnya, semua orang tahu dan faham satu hakikat bahawa lelaki punya nafsu. Walau hanya satu tapi yang satu ini fokusnya lebih kepada nafsu seksual.
Dan sedarkah kita, tanpa kita sedari ramai perempuan cuba mencabar nafsu lelaki?
Bagaimana?
Saya elok pakai tudung, tutup aurat dengan lengkap, takkan saya masih menggoda kut!
Betul kita dah sempurnakan penutupan aurat kita. Pakaian longgar,labuh, tak tipis, pakai stokin, tudung menutup dada. Tapi di luar sedar, mungkin kita telah melakukan benda-benda ini :

1. Tunduk

Tunduk pun salah?
Tak, tunduk ini cuma jadi salah bila kita berdiri kemudian nak mencapai benda di lantai. Kita pun tak melutut atas lantai, terus capai benda tu. Nah, tak disedari kita dah membiarkan bahagian punggung terdedah untuk dilihat oleh lelaki.
Mencabar nafsu tak?
Ya, tiap inci tubuh wanita terlalu indah di mata lelaki.

2. Lirikan mata juga mencetuskan nafsu lelaki

Lebih senang lagi, menjeling. Lagi-lagi yang saja buat lirikan mata manja, menggoda dan minta perhatian.
Percayalah, lelaki boleh tercabar dengan hanya lirikan dan jelingan wanita. Bagi kita mungkin biasa, bagi mereka ini sangat seksi dan menggoda.

3. Lenggok Badan

Tahukah kita, cara kita berjalan pun boleh membuat nafsu lelaki tercabar?
Ini pengalaman saya bila seorang lelaki yang duduk berhampiran melihat seorang gadis berjalan ala catwalk (bagi saya itu cara dia berjalan semula jadi), mengatakan caranya berjalan sangat menarik perhatian.
See?

4. Mencabar nafsu lelaki dengan senyuman

Alamak, senyum pun salah juga?
Pernah dengar kata-kata ‘dari mata turun ke hati’ ? Ini bukan sekadar kata-kata biasa tapi betul-betul terjadi.
Seperti yang saya katakan tadi, tak ada bahagian tubuh wanita yang tak indah di mata lelaki. Apalagi bila bercakap soal bibir.
Habis tu, kena tunjuk muka teganglah supaya lelaki tak tergoda?
Mestilah tak. Senyum kan sedekah tapi senyumlah dengan cara yang betul. Depan lelaki ajnabi, senyum nipis cukuplah. Kita boleh bezakan senyum mesra, manis, tawar dan nipis kan?
Senyum mesra dan manis tu, sila simpan dan tayangkan pada suami dan anak saja.
Mungkin kita mengeluh. Lelaki ni tak habis-habis dengan nafsu. Betullah. Tapi takkan kita mahu biarkan ia terus berleluasa?
Ayuh jadi sebahagian cara mengurangkan nafsu lelaki dengan cara berhenti mencabarnya. Insyaallah, mudah-mudahan kita termasuk dalam golongan yang dilindungi Allah swt.
Tonton juga video ini:





*****
``````
Artikel ini adalah karya Siti Rudziah J. (kaktyea87.blogspot.com) yang dihantar ke inbox emel kami (akuislam.com@gmail.com). Semoga segala perkongsian ilmu yang dicatatkan oleh saudari Siti Rudziah memberi input yang berguna kepada kita semua, Insyaallah.

sumber artikel : akuIslam.com

Polaroid Picture : Rindu Awak 200%

Saya Ita | 9:50 PM |

Disampaikan oleh Saya Ita

As'salammualaikum....

selamat malam reader..apa khbar??
tengok tak drama Rindu Awak 200%..?? ita tengok la juga kadang-kadang sebab malas nak keluar bilik dan turun kat tingkat bawah tengok tv..nampak tak kemalasan kat situ??? mesti ada yang geram kan dengan perangai Mel layan suami dia tu...dan mesti ada juga yang tengah berangan kalau dapat suami sweet macam Zill tu kan...ala,ngaku jer la..sebab kalau ita dan kawan-kawan satu rumah yang lain tengok cerita tu mesti itu yang kami cerita...walau tu cuma drama,kami sedari hakikat itu...

Tapi yang ita tak boleh tahan masa ita ikut pertandingan memasak kat kolej siang tadi,peserta lelaki namakan masakan mereka Ikan Talapia Rindu Awak 200%..wahhh..bukan main lagi..nak jer ita namakan masakan ita pulak Ikan Talapia Kerana Terpaksa Aku Relakan..Haaaaa...cam best jer tu kan...tapi tak boleh..hehehe...

masa episode awal-awal tu mesti perasan dengan benda nama polaroid yang dok disebut oleh si mel tu kan...polaroid ni sejenis camera, tapi dia boleh terus keluarkan gambar..cute jer gambar yang keluar dari camera polaroid nie...camera nie bagi ita mahal la juga..dalam RM300-500..mahal kan..kalau murah tu dalam RM1-10..atau free..baru murah..maklum la,ita kan study lagi...bagi yang dah kerja tu murah la kot.. yang membuatkan ita kata ia lagi mahal sebab nek beli paper gambar untuk polaroid camera nie boleh tahan mahal juga la..RM20-30 untuk 10 keping kalau tak silap ita..kalau silap maaf yer...tapi tu la,disebabkan polaroid camera nie bila sekali capture terus keluar gambar, jadi bila gambar tu keluar tak cantik memang rugi paper gambar la`..nak cancel tak boleh...

Tapi polaroid picture nie cute kalau tampal dalam album gambar yang melekat-melekat tu..sebab dia kan kecil,jadi boleh tampal ikut kreativiti masing-masing..nak tulis caption pun boleh...sekarang nie lagi best sebab ade sesetengah orang letak polaroid picture dengan jepit-jepitkan dia kat tali..


tapi korang jangan pulak guna penjepit kain mak korang..nanti tak pasal-pasal mak korang jepit sekali kain kat polaroid picture korang..dah korang ambil penjepit kain mak kan..kalau nak cari tali dan penjepit dia ada banyak jual kat kedai buku..panjang tali dia dalam 1-2meter lebih dan penjepit dia pun cute-cute ada dalam 10-15 penjepit kecil..bergantung harga la..dalam RM2.50-5.00.. tapi tu la,kelemahan dia yang macam ita cerita kat atas tu...

Tapi nak tau tak..ita ada banyak polaroid picture,dan ita tak ada pun polaroid camera..sebab ita tempah jer..ita tempah dengan kak Izzan
polaroid picture yang ita tempah dengan kak Izzan memang terbaik la..murah pulak tu..akak nie bukan setakat buat polaroid picture,fridge magnet pun ade buat..for more detail boleh la awak-awak visit facebook dan instagram akak nie...mana la tau nak buat special request untuk someone special kan,kan.. daripada korang simpan jer picture kat dalam telefon atau laptop..Abadikanlah kenangan dalam bentuk yang lebih nyata...hamboi..







tu facebook dan instagram kak Izzan....oye..ita nak tunjuk sikit polaroid picture yang kak Izzan dah buat untuk ita..




cantik kan..cute kan..lawa kan...

ok..do visit facebook and instagram kak Izzan for more detail if you are interested..waaahhhh...i speaking la...jangan perli yer..ita nak berlatih untuk presentation bagi subjek Law Commercial nie... 



Salam Ceria semua :)



blogr.my
 

Kisah Masa Lampau